Má podnikateľský plán ešte v roku 2019 zmysel? Od mnohých ľudí ste už iste počuli: „Podnik môže fungovať aj bez podnikateľského plánu“ a mnohé tak určite začínali a možno fungujú aj dodnes. Prečo má teda význam tráviť čas nad podnikateľským plánom? Skúsený podnikateľ môže v tomto prípade ťahať za kratší koniec a tým, že sa pohybuje v podnikateľskom prostredí má detailnejší prehľad o potrebách podnikania. Náročnejšie to môže byť pre úplného začiatočníka, ktorý sa môže stratiť na ceste podnikania.
„Cieľom článku nie je oberať Vás o drahocenný čas, ale poradiť a popísať na základe našich skúseností výhody a nevýhody vytvorenia podnikateľského plánu.“
Je viacero dôvodov prečo odporúčame vypracovať podnikateľský plán
Vaše nápady a myšlienky sa pospájajú a vytvoríte si ucelený obraz o podnikateľskom zámere a činnosti, ktorú budete v najbližších rokoch vykonávať.
Vaše myšlienky budú na papieri, čo už je určitý záväzok, že myslíte podnikanie vážne. Môžete jednoducho prezentovať váš plán kamarátom alebo známym pre získanie spätnej väzby. Ak máte všetko detailne premyslené, aj napriek negatívnym reakciám neprestávajte pokračovať vo vašom podnikaní. Len počúvajte, premýšlajte a snažte sa zobrať si z toho to pozitívne.
Pomocou podnikateľského plánu môžete získať finančné prostriedky na rozbeh podnikania, a to už dáva zmysel, zamyslieť sa nad ním. Získať príspevok môžete napríklad požiadaním Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o príspevok na podnikanie (príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť – §49), financie od banky alebo od investora. Ako živnostník – SZČO sa môžete obrátiť na ÚPSVaR. V začiatkoch odporúčame využiť túto možnosť. So správnym usmernením účtovníka vaše podnikanie môže fungovať z pohľadu daňového a odvodového zaťaženia optimálne.
Vypracovaním podnikateľského plánu sa oboznámite s rizikami podnikania. Stretnete sa s rôznymi rizikami a budete sa ich počas krokov snažiť eliminovať. Uvedomíte si slabé, ale aj silné miesta vášho podnikania.
Čo by nemalo chýbať vo vašom podnikateľskom pláne
Podrobný a premyslený opis produktu alebo služby, ktorý chcete predávať alebo poskytovať zákazníkom v budúcnosti.
Poukázanie na odlišnosti vášho produktu alebo služby, čím chcete osloviť zákazníkov a čím sa chcete odlíšiť od konkurencie. Môžete tu uviesť aj nápady, ktoré plánujete realizovať až v budúcnosti, keď uvidíte, že je záujem o váš produkt alebo službu.
Premyslite a detailne vymedzte, kto je alebo bude vaším zákazníkom, určte si cieľovú skupinu. Musíte v tom mať jasno, či idete oslovovať malé podniky, veľké spoločnosti alebo ženy, či mužov vo veku do 25 rokov a pod.
Musíte si stanoviť, či chcete oslovovať zákazníkov lokálne, celoštátne alebo zahraničných zákazníkov. Od toho sa bude odvíjať vaše ďalšie postupovanie v rámci obchodu a marketingu.
Určte si možnosti predaja vášho produktu alebo služby, či idete predávať cez internet, v obchode, cez distribútorov alebo iným spôsobom.
Premyslite čo najdetailnejšie, čo všetko budete potrebovať na začiatok a koľko to bude stáť. Nebojte sa poradiť so skúsenejšími, povedia vám veľa vecí, ktoré by vás nenapadli.
Dbajte na kalkuláciu nákladov, kde musíte presne vedieť koľko bude potrebné investovať a aké budú vaše prevádzkové náklady. Odhadnite predpokladaný príjem a zistite aké sú finančné predpoklady pre fungovanie podniku. Môžete si pripraviť aj rôzne varianty kalkulácie pre optimálny, reálny a pesimistický stav. Zohľadnite vyťaženosť kapacít. Zohľadnite fixné a variabilné náklady, aby ste vedeli koľko musíte vyprodukovať alebo dodať, aby ste dokázali pokryť svoje mesačné náklady.
Využite rôzne moderné aplikácie pre zjednodušenie alebo lepšie organizovanie aktivít v začiatkoch podnikania.
Príklad nesprávne zvoleného zacielenia služby:
Ak chcem založiť moderné kaderníctvo v Žiari nad Hronom pre pánov, tak v tom musím mať jasno. Ak by som začal robiť reklamu v televízii alebo v rádiu, kde by som síce oslovil širokú skupinu ľudí, ale muž z Bardejova by nebol ochotný cestovať kvôli kaderníkovi cez polovicu Slovenska, tak by moja reklama bola zle cielená, a teda vyhadzovaním prostriedkov napriek tomu, že by ho reklama oslovila a mal by záujem o naše služby.
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.