Ako účtovníci pôsobíme od roku 2013 a pracovné návyky ako aj harmonogram celého dňa nám prešiel rôznymi zmenami. Súčasný systém práce prispôsobujeme aktuálne prioritám a povinnostiam, či už v práci alebo mimo nej. Máme výbornú prácu, ktorú máme veľmi rád, vyžaduje dynamickosť, neustálu komunikáciu s klientmi či úradmi, hľadanie riešení v spleti zákonov.
,,Na predstavu nudného účtovníka u nás môžete zabudnúť.,,
Kľudný deň účtovníka
5:30 – 7:00
Ranné hodiny zvyknem tráviť cestovaním do práce a často aj čítaním knihy alebo odbornej literatúry, keďže tento čas je najvhodnejším na prijímanie nových informácií. Ak cestujem autom, tak počúvam skôr audioknihy od Bryana Tracyho, v ktorých rozdáva cenné rady do života alebo do podnikania. Odporúčam aj audioknihu Jak žít šťastný a naplněný život. Napríklad radu ako si písať ciele a plány na nasledujúci deň sa stali našim železným zvykom s kolegom, ktoré pozitívne ovplyvňujú naše každodenný život.
Predošlý večer si zvykneme naplánovať nielen nasledujúci deň, ale aj celý týždeň. Takýto plán resp. harmonogram nám s kolegom dáva lepší prehľad o úlohách, vieme určiť priority a robiť všetko podľa dôležitosti.
7:00 – 9:00
Ako účtovníci sme sa rozhodli ráno robiť tvorivú prácu, či už písanie odborných článkov alebo odpisovanie na rôzne komentáre. Zvyčajne tu odpovedáme aj na mailové správy, ktoré neskôr počas dňa priebežne sledujeme. Počas tejto práce ani neotvárame účtovný program, aby nás zbytočne nerušil. Pričom sú dni počas odovzdávania DPH ako náhle zapneme počítač sa postíme do najnáročnejších úloh.
9:00 – 12:00
Je čas na riešenie najnáročnejších úloh celého dňa, ktoré musíme riešiť v rámci účtovania alebo poradenstva pre našich klientov. Najčastejšie komunikujeme s inštitúciami ako je finančná správa Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovňe. Plánujeme a informujeme klientov o prípadných kontrolách. Na tento čas zvykneme dojednávať osobné stretnutia. Človek vie podať najlepší výkon a pracovať s informáciami ďalej počas dňa.
12:30- 16:00
Po obedňajšej prestávke vykonávame skôr rutinné práce, typické pre povolanie účtovníka, t.j. samotné spracovávanie účtovníctva. Účtovná práca sa začína triedením dokladov, archiváciou a účtovaním do účtovného programu. Posielame priebežný výsledok našim klientom. Ak chýbajú doklady alebo dokumenty, upozorníme na ich dodanie.
16:00 – 18:00
V našej firme sa deň nikdy nekončí rovnako. Najmä obdobie pred spracovaním miezd či podávaním DPH je pre nás hektickejšie, vyžaduje väčšiu sústredenosť a je časovo náročnejšie. Nakoľko v tento čas už nemáme stretnutia či nevybavujeme telefonáty, maximálne sa sústredíme na najzložitejšie prípady, ktoré sa snažíme neodkladať na neskorší čas. Využívame čas kedy už nikto nevolá a príjemný kľud v kancelárií.
18:00 – 21:00
Po práci sa venujeme aj športom, rád chodíme plávať, posilňovať. Podvečerné hodiny často využívame aj na štúdium alebo na už spomínané plánovanie ďalšieho pracovného dňa.
Perspektívna profesia
Podľa mojich skúseností práca alebo profesia účtovníka za posledné desaťročia sa stáva atraktívnejšou. Rast počtu podnikateľov ako aj pozitívny vývoj ekonomiky na Slovensku ovplyvňuje dopyt po dobrých účtovníkov a odborníkov.
Sú okresy na strednom Slovensku, kde dlhodobo nie sú obsadené pracovné miesta na týchto pozíciách.
Legislatívne zaťaženie od roku 2019 rastie nie len pre podnikateľov ale aj pre občanov. Takáto zmena núti ľudí sa obrátiť na odborníka, aby splnili svoje základné povinnosti alebo uplatnili si daňové bonusy, nezdaniteľné čiastky na manželky a štátne podpory, ktorej sa podmienky výrazne menili od 01.01.2019 .
Konateľ a spolumajiteľ účtovnej spoločnosti Ekonoom.sk s.r.o., v doterajšej práci sa venoval prevažne účtovníctvu malých firiem fyzických a právnických osôb. Aktívne sa pripravuje na znaleckú činnosť v odbore Účtovníctvo, daňovníctvo a personalistika. Je asistentom audítora a autor knihy Chyby účtovníctva.
2 komentáre k “Pracovný deň účtovníkov”
Som účtovnícka ale škoda, ze na Slovensku môže robiť skoro každý účtovníctvo bez získania vzdelania či licencie. Moja robota vôbec nie je vážená a dostatocne ohodnotená. Za 25 rokov praxe som nezažila takú narocnosť svojej práci ako teraz. Držím Vám palce páni.
Dobrý deň,
ďakujeme za Váš komentár. Tak isto vnímame postupný prechod na elektronickú komunikáciu, elektronické schránky, časté zmeny v legislatíve a postupne zvyšujúcu sa záťaž pre podnikateľov a účtovníkov, ktorá vyžaduje neustále sa prispôsobovanie a vzdelávanie.
Ďakujeme
Ing. Matej Sedliak