Marec predstavuje náročné obdobie pre podnikateľov a účtovníkov, pretože sa uzatvára minulé účtovné obdobie a podáva daňové priznanie. V tomto článku sa budeme venovať ukončeniu účtovného roku pre podnikateľov, ktorí vedú jednoduché účtovníctvo. Ak je účtovná agenda vedená priebežne celý rok, nemal by byť problém podať daňové priznanie a potrebné výkazy, avšak väčšinou sa stáva, že niečo nám nesedí a potrebujeme nájsť chybu.
Ktoré účtovné knihy sú dôležité a mal by ich poznať každý podnikateľ?
Peňažný denník
Peňažný denník je alfa-omega jednoduchého účtovníctva. V denníku sa nachádzajú všetky pohyby, ktoré boli počas účtovného obdobia vykonané. Poskytuje nám komplexný prehľad o pohyboch v hotovosti, na bankovom účte, o priebežných položkách a tiež o príjmoch a výdavkoch v potrebnom členení podľa zákona o účtovníctve. Nezabudnite, že v peňažnom denníku sa nachádzajú len pohyby, ktoré boli uhradené v hotovosti alebo cez účet. Ak máte neuhradenú pohľadávku alebo záväzok nezapočítava sa do daňového priznania a nebude ani v peňažnom denníku.
Kniha pohľadávok a kniha záväzkov
V knihe pohľadávok sa nachádzajú všetky naše vystavené pohľadávky, kam patria všetky naše vystavené faktúry a iné pohľadávky z obchodných vzťahov z predaja tovarov, služieb. V knihe záväzkov sa nachádzajú naše záväzky z prijatých služieb alebo tovarov od dodávateľov, záväzky z úverov, voči zamestnancom atď.
Pomocné knihy
Medzi pomocné knihy v jednoduchom účtovníctve patria knihy dlhodobého majetku, kde sa eviduje obstaraný dlhodobý majetok, ktorý sa odpisuje, či už hmotný alebo nehmotný. Ďalšie pomocné knihy sú kniha zásob, kniha cenín, pokladničná kniha atď. Ak zamestnávame ľudí, tak sa stretneme s pomocnou knihou záväzkov z pracovnoprávnych vzťahov.
Pred tým ako uzavrieme účtovné knihy pred podaním daňového priznania je potrebné všetky skontrolovať s peňažným denníkom. Či nám sedia zostatky na účte v banke, či pokladňa má správny zostatok. Pozor nesmie sa stať, že bude mať pokladňa záporný stav v žiadnom mesiaci účtovného obdobia!
Účtovná závierka
Následne ak je všetko v poriadku a myslíme si, že už sa nenachádza žiadna chybička v účtovníctve, vykonáme účtovnú závierku. Nesmieme zabudnúť na inventarizáciu. Na koniec podávame daňové priznanie, účtovnú závierku a potrebné prílohy na daňový úrad. Ak nemáme elektronickú komunikáciu, tak osobne na príslušnom daňovom úrade, ak máme elektronickú komunikáciu, tak elektronicky.
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.