Nový rok nám znovu priniesol viacero zmien v zákone o DPH. Podnikatelia dobre vedia, že v posledných rokoch sa čoraz viac sprísňovalo podnikanie platiteľom DPH. Účtovníci a podnikatelia sa museli prispôsobiť novým povinnostiam ako je súhrnný výkaz, kontrolný výkaz, zábezpeka, ručenie za daň svojho dodávateľa a mnoho ďalších úprav. Čo sa zmenilo pri registrácii?
Potešíme najmä začínajúcich podnikateľov, ktorých strašila zábezpeka pri dobrovoľnej registrácii na DPH. Od 1.1.2016 sme sa dočkali zjednodušenia.
V roku 2012 bola zavedená povinnosť zloženia zábezpeky v prípade registrácie na DPH a vyhodnotenia daňového subjektu za rizikový. Tento princíp zostáva, ale od 1.1.2016 došlo k zjednoteniu a k určitému zjednodušeniu. Zábezpeka na DPH sa týka len podnikateľov so sídlom, s prevádzkarňou alebo miestom podnikania na Slovensku. Zábezpeka sa teda týka podnikateľov, ktorí žiadajú o povinnú alebo dobrovoľnú registráciu na DPH podľa §4. Netýka sa zahraničnej osoby registrovanej podľa §5, ani podľa §6. Taktiež sa netýka pri registrácii viac zdaniteľných osôb podľa §4a a tiež podľa § 7 alebo §7a.
Dobrovoľná a povinná registrácia na DPH sa zjednotila
Novinkou je zjednotenie prístupu pri dobrovoľnej a povinnej registrácii na DPH, pričom nezaplatenie zábezpeky nie je dôvodom na zamietnutie registrácie. Avšak treba si dať pozor lebo zábezpeka bude vymáhaná ako daňový nedoplatok. Výhodou je, že vaša firma sa stane aj v prípade dobrovoľnej registrácie platiteľom DPH, a to do 21 dní od dňa doručenia žiadosti alebo do 60 dní v prípade nutnosti zloženia zábezpeky.
Začínajúcim podnikateľom sa vychádza v ústrety
Ak ste začínajúci podnikateľ, ktorý žiada bez histórie alebo ekonomickej činnosti o dobrovoľnú registráciu na DPH a pripravujete sa na podnikanie, tak daňový úrad vám od 1.1.2016 nebude robiť problémy. Pozor týka sa to registrácií podaných po 1.1.2016. Pred týmto dátumom bolo takéto žiadanie o registráciu na DPH často kameňom úrazu. Daňový úrad považoval takéto subjekty za rizikové a buď vyrubil zábezpeku alebo žiadosť o DPH zamietol. Pre nejedného začínajúceho podnikateľa mohla byť takáto zábezpeka likvidačná, a teda aj demotivujúca. V tomto prípade teda došlo k pozitívnej zmene. Pozor pre ostatných však platí rovnako prísny meter ako doteraz.
Ak podnikáte a máte ako SZČO alebo PO nedoplatok alebo ste súčasťou firmy, ktorá má alebo mala nedoplatok na dani viac ako 1000 €, prípadne sa nachádza vo firme osoba, ktorá má takýto nedoplatok, tak zábezpeka bude s veľkou pravdepodobnosťou uložená. Výška zábezpeky zostáva nezmenená, a to spodná hranica 1000 € a vrchná 500 000 € na 12 mesiacov. Zábezpeka bude použitá na prípadné nedoplatky na dani z pridanej hodnoty.
Zaujímavá informácia: ak vám zábezpeku uložili a vy ste ju zaplatili, tak zostáva na daňovom úrade po dobu 12 mesiacov. V prípade, že už prvý mesiac by ste mali daňovú povinnosť na DPH a daňovú povinnosť by ste neuhradili, tak daňový úrad automaticky oznámi započítanie zábezpeky. Výhodou je, že podnikateľ nemusí zábezpeku dorovnávať. Po uplynutí 12 mesiacov daňový úrad celú alebo čiastočnú zábezpeku vráti. Čiže môže nastať situácia, že budete mať daňovú povinnosť 999 €, ktorú si daňový úrad započíta a vy nemusíte odviesť ďalších 999 €. Tým nechceme nikoho nahovárať, ale je dobré vedieť aj o takýchto možnostiach najmä ak podnikateľ nemá dostatok kapitálu a dokáže ich rozumnejšie využiť.
Ako prebieha registrácia na DPH?
Pri dobrovoľnej žiadosti, ktorú podávate elektronicky (ak takúto komunikáciu máte s finančnou správou dohodnutú) alebo fyzicky prikladáte aj vyplnený dotazník. V dotazníku je potrebné zodpovedať základné otázky o daňovom subjekte ako sú:
1. Osoba, ktorá predkladá žiadosť
2. Miesto podnikania alebo vzťah k nehnuteľnosti
3. Tovar alebo služby, ktoré bude subjekt poskytovať svojím odberateľom
4. Podkladová dokumentácia ako zmluvy, podnikateľský zámer, faktúry, iné doklady
5. Prvé obchody a dátum kedy budú uskutočnené
6. Predpokladaný obrat
7. Územný rozsah obchodov
8. Hodnotu hmotného a nehmotného majetku v čase podania žiadosti
9. Počet zamestnancov
10. Členstvo združenia
11. Spôsob vedenia účtovníctva
Následne daňový subjekt predvolá daňový úrad na spísanie zápisnice, kde sa vykonáva ústne pojednávanie. Predmetom ústneho pojednávania je zodpovedanie základných informácií o predmetnej žiadosti o registráciu na DPH a podnikateľskej činnosti daňového subjektu.
Čo si myslíte o priebehu registrácie na DPH Vy a aké máte skúsenosti?
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.