V článku sa budeme venovať problematike dodávania tovaru do Maďarska a následnej registrácii na Daňovom riaditeľstve v Budapešti. Samotná registrácia je pomerne komplikovaná záležitosť a skrýva nemalé prekážky pre podnikateľov. Naším cieľom je oboznámiť vás o postupe registrácie na základe našich skúseností.
„Napriek tomu, že samotné vykonanie registrácie je administratívne náročné, veľkosť trhu v Maďarsku je aj naďalej zaujímavým rozširovaním sa pre slovenských podnikateľov.“
Čo je zásielkový predaj?
Zásielkový predaj využívajú najčastejšie firmy, ktoré predávajú cez internetové obchody formou zásielkového predaja rôzny tovar, a to pre právnické alebo fyzické osoby. Zásielkový predaj je upravený v § 6 a v § 14 zákona o DPH. Zásielkovým predajom je dodanie tovaru, ktorý je odoslaný alebo prepravený dodávateľom alebo na jeho účet z členského štátu iného ako je členský štát v ktorom sa skončí odoslanie alebo preprava tovaru a odberateľom je osoba, ktorá nemá pridelené identifikačné číslo pre daň t.j. nemá pridelené identifikačné číslo pre DPH. Čiže zvyčajne sa jedná o konečného spotrebiteľa.
Pri zásielkovom predaji sa uplatňuje princíp zdanenia v krajine pôvodu čo znamená, že tovar je zdanený v členskom štáte dodávateľa, ale len do určitej hodnoty dodaného tovaru bez dane. Z uvedeného dôvodu je dôležité poznať hodnoty (limity) pre zásielkový predaj v jednotlivých členských štátoch. Limit sa sleduje vždy za kalendárny rok.
Ak dodávateľ prekročí hodnotu pre zásielkový predaj stanovenú členským štátom, do ktorého tovar dodáva je povinný požiadať o pridelenie identifikačného čísla pre DPH v tomto členskom štáte a uplatniť sadzbu dane daného členského štátu. V tom prípade sa uplatňuje princíp zdanenia v krajine určenia.
Aká je hranica zásielkového predaja do Maďarska?
Hranica hodnoty tovaru dodaného formou zásielkového predaja je 35 000 € bez DPH čo je v prepočte približne 11 402 300 Ft. Odporúčame však vždy prepočítať podľa aktuálneho kurzu z NBS. Pred prekročením limitu vzniká na základe zákona o dani z pridanej hodnoty (DPH) povinnosť registrovať sa v krajine pre účely dodania tovarov. Tieto hranice sú určené v rámci EÚ z dôvodu, aby DPH zostávala v krajine kam sa tovar predáva.
Povinnosť a postup registrácie pri zásielkovom predaji
Ak vaša spoločnosť obchoduje alebo predáva do Maďarska tovar, obrat za kalendárny rok nesmie presiahnuť hranicu 35 000 € bez DPH. Ak túto hranicu prekročíte tak dňom prekročenia tejto hranice vám vzniká registračná povinnosť a to na daňovom riaditeľstve v Budapešti, pričom bez pridelenia maďarského DIČ nemôžete ďalej fakturovať!
Tu chceme upozorniť na zdĺhavý proces registrácie, ktorý môže trvať aj 6 týždňov, a preto je dôležité včas absolvovať proces registrácie. Ak registrujete firmu po dosiahnutí obratu 35 000 €, musíte oznámiť dátum dosiahnutia obratu aj keď to bolo spätne 2 – 3 mesiace a dodatočne podať priznanie za dané obdobie.
Dôležité tlačivá:
1. Korektné vyplnenie tlačív a ich príloh pod označením 20T201
2. Potvrdenie z daňového úradu o postavení slovenskej spoločnosti
3. Podpisový vzor – overený notárom aj v maďarskom jazyku
4. Plná moc, ak to vybavuje iná osoba ako konateľ
Od pridelenia maďarského DIČ budete musieť za spoločnosť povinne podávať daňové priznanie za každé zdaňovacie obdobie do 20. kalendárneho dňa v nasledujúcom mesiaci do Maďarska. Prvý rok je povinnosť podávať mesačné daňové priznania, ktoré sa podávajú na tlačive typu 2065. Na začiatku každého roku sa zdaňovacie obdobie prehodnotí podľa predchádzajúcich období, ktoré sa mení podľa výšky daňovej povinnosti. Ak máte daňovú povinnosť vyššiu ako 1 000 000 Ft, ste povinný podať daňové priznanie, odviesť daň a automaticky sa stanete mesačným platcom DPH. Avšak daňovník o tomto nedostane oznámenie.
Na podávanie priznania máte 2 možnosti:
1. Vypracovanie a podávanie cez elektronickú podateľňu ÁNYK
2. Vypracovanie cez program ÁNYK a podávanie prostredníctvom Slovenskej pošty
Na vypracovanie daňového priznania daňovník musí mať nainštalovaný program ÁNYK, ktorý generuje daňové priznanie. Ak daňovník má vybavenú elektronickú bránu cez ktorú komunikuje, môže priznanie aj elektronicky podať. V opačnom prípade len fyzicky prostredníctvom pošty.
Ak by ste potrebovali kompletnú registráciu vašej spoločnosti neváhajte nás kontaktovať.
Konateľ a spolumajiteľ účtovnej spoločnosti Ekonoom.sk s.r.o., v doterajšej práci sa venoval prevažne účtovníctvu malých firiem fyzických a právnických osôb. Aktívne sa pripravuje na znaleckú činnosť v odbore Účtovníctvo, daňovníctvo a personalistika. Je asistentom audítora a autor knihy Chyby účtovníctva.
3 komentáre k “Registrácia pri zásielkovom predaji do Maďarska v roku 2020”
Dostali sme pokutu vo výške 300 tisíc forintov od daňového úradu z Maďarska za nepodanie daňového priznania. Je možne sa odvolať voči rozhodnutiu?! Je to veľmi vysoká pokuta a neviem ako si takúto pokutu nárokovať u zamestnancov! Viete mi poradiť na koho sa môžeme obrátiť v takomto prípade.
Ďakujem
Dobrý deň,
voči rozhodnutiu je určite možnosť sa odvolať, ale neviem či to Vám pomôže. Všeobecne sú v Maďarsku vysoké pokuty za nepodania a za chyby v účtovníctve, je potrebné to riešiť v rámci zákonníka práce, ak to chcete nárokovať od zamestnancov. Ja odporúčam nájsť si účtovnú firmu bud na Slovensku alebo v Maďarsku, ktorá Vám bude tieto služby dodávať a pri následnej pokute ju nárokovať späť.
S pozdravom
Hulitka