S daňovým priznaním k DPH sa stretáva čoraz viac podnikateľov a účtovníkov. Dnes už nie je problém objednať si službu alebo tovar z inej krajiny EÚ alebo druhého konca sveta. Daňové priznanie sa podáva výlučne elektronicky a to na aktuálnom tlačive pre rok 2020, ktoré vydáva finančná správa. Podáva sa mesačne alebo štvrťročne.
,,Pred prvým vypĺňaním daňového priznania odporúčame si prečítať poučenie k jeho vypĺňaniu, ktoré môžete nájsť v elektronickej podobe na stránke finančnej správy.“
Zákon o dani z pridanej hodnoty č. 222/2004 Z. z. definuje osoby povinné podávať daňové priznanie nasledovne:
- Platiteľ dane – plnohodnotný platiteľ DPH registrovaný podľa §4,
- Iná osoba registrovaná pre daň – neplatiteľ DPH, ktorý má pridelené IČ DPH na základe registrácie podľa § 7 alebo 7a z dôvodu nadobudnutia tovaru alebo služieb z krajín EÚ,
- Osoba povinná podať daňové priznanie podľa §78 ods. 3, 4 a 9 zákona – neplatiteľ DPH, ktorý nadobudne nový dopravný prostriedok z inej krajiny EÚ alebo daňový subjekt, ktorý sa mal registrovať pre daň, ale urobil tak oneskorene má povinnosť odviesť DPH z dodaných tovarov a služieb,
- Zdaniteľná osoba podľa § 3 ods. 5 zákona uplatňujúca odpočítanie dane,
- Daňový zástupca podľa § 69a zákona,
- Daňový zástupca podľa § 69aa zákona.
Každý daňový subjekt podáva rovnaké daňové priznanie k DPH pričom označí svoje postavenie.
Identifikačná časť daňového priznania
Daňový subjekt na prvej strane tlačiva vyplní svoje identifikačné údaje ako IČ DPH, zdaňovacie obdobie za ktoré podáva daňové priznanie a druh priznania. Druh priznania je riadny, opravný alebo dodatočný v závislosti od času a zdaňovacieho obdobia. Následne sa uvedie názov alebo obchodné meno a adresa sídla alebo trvalého pobytu daňového subjektu. V daňovom priznaní sa uvádza aj miestne príslušný správca dane, ktorému sa daňové priznanie podáva. Osoba, ktorá podáva daňové priznanie za daňový subjekt, vyplní svoje meno a priezvisko a kontaktné údaje ako telefónne číslo alebo e-mail.
Ak daňový subjekt neuskutočnil žiadne dodanie a nevznikol mu v danom zdaňovacom období ani nárok na odpočítanie dane, tak zaškrtne políčko „V zdaňovacom období nevznikla daňová povinnosť ani nárok na odpočítanie dane„.
Informatívna časť daňového priznania
Za informatívnu časť považujeme druhú stranu daňového priznania, kde sa uvádzajú číslené hodnoty dodaných služieb a tovarov za zdaňovacie obdobie. Jednotlivé riadky obsahujú presne definované plnenia, ktoré uvádzame. Pomôckou pre vyplnenie môže b
Riadky 01 až 04: Tuzemské dodávky s daňovou povinnosťou a dodanie majetku:
Riadky na začiatku druhej strany daňového priznania sú určené na vyplnenie tuzemských dodaní tovarov a služieb, pri ktorých vzniká daňová povinnosť. Riadky 01 a 02 používajú cestovné kancelárie a obchodníci s použitím tovarom. V riadkoch 02 až 04 sa uvádza aj daň pri zrušení registrácie.
Riadky 05 až 08: Nadobudnutie tovaru v tuzemsku podľa § 11 a § 11a
Uvádzajú sa tu nákupy tovaru z iných krajín EÚ, kedy dodávateľ vystaví daňový doklad bez DPH. Tuzemský podnikateľ má povinnosť priznať DPH na Slovensku. Uvádza sa tu aj nadobudnutie nového dopravného prostriedku z inej krajiny EÚ. Taktiež nákupy tovaru z inej krajiny EÚ pre osoby, ktoré nie sú platiteľom DPH, ale sú registrovaný podľa §7.
Riadky 09 a 10: Tovar a služba, pri ktorých príjemca platí a daň podľa § 69 ods. 2 a 9 až 12 zákona
Na týchto riadkoch sa uvádzajú nákupy tovarov a služieb z iných krajín EÚ ak miesto dodania služby sa určí podľa §16, kedy sa služba vzťahuje na nehnuteľnosť, krátkodobý prenájom dopravných prostriedkov, kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb. Taktiež prepravy medzi krajinami EÚ a stravovacími službami. Nákup tovaru z inej krajiny EÚ alebo z tretej krajiny ak miesto dodania tovaru je tuzemsko. Uvádza sa tu aj nákup tovarov a služieb od iného platiteľa DPH na Slovensku v prípade prijatia kovového odpadu a šrotu, špecifických tovarov ako aj stavebných prác patriacich do sekcie F osobitného predpisu.
Riadky 11 a 12: Samozdanenie služby pre osoby registrované podľa §7a
V riadku 11 a 12 daňového priznania sa uvádzajú prijaté služby podľa § 69 ods. 3, ktoré prijímajú osoby registrované pre DPH podľa §7a ako Iné osoby registrované pre daň. Jedná sa o podnikateľov, ktorý sú neplatcom DPH, ale príjmu službu z krajiny EÚ. Kúpa reklamnej služby od Facebook alebo Google.
Riadky 13 a 14: Druhý odberateľ trojstranného obchodu
V riadkoch 13 a 14 uvádzajú základ dane a daň príjemcovia alebo druhí odberatelia trojstranného obchodu, ktorí majú povinnosť priznať a odviesť daň. V riadku 13 sa uvádza hodnota tovaru, ktorá vychádza z ceny tovaru uvedenej vo faktúre vyhotovenej prvým odberateľom. Na riadku 14 sa uvádza 20% hodnoty tovaru.
Riadky 15 až 17: Dodanie a nadobudnutie tovaru a služieb s oslobodením od dane
V riadku 15 sa uvádza základ dane dodaných poisťovacích služieb, finančných služieb a tovaru dodaného do iného členského štátu pre platiteľa DPH, ktoré sú oslobodené od dane. Na tomto riadku sa uvádzajú aj nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu EÚ. Na riadku 15 a 16 sa uvádza aj hodnota dodania nového dopravného prostriedku. Ak je kupujúci platiteľ DPH tak len na riadku 15. Ak sa opravuje ,,dopropisuje,, tovar alebo služba, aj oprava sa uvádza na týchto riadkoch.
Riadok 18: Ukončenie režimov s oslobodením od dane
Tento riadok uvádza daň podľa § 48ca ods. 2, § 48d ods. 15 a § 48e ods. 3, 6 a 8 zákona v prípadoch, keď sa pri surovej rope a minerálnych olejoch ukončia režimy, v ktorých sa uplatnilo oslobodenie od dane.
Riadok 19: Daň na výstupe
Na tomto riadku sa uvádza daň na výstupe alebo daň celkom, ktorá je súčtom riadkov 02+04+06+08+10+12+14.
Riadky 20 až 25: Odpočítanie dane
Na riadkoch 20 a 21 sa uvádza výška odpočítateľnej dane podľa § 49 až § 52 a § 54 až § 54d zákona o DPH. §49 pojednáva o pomernom uplatnení nároku na odpočet určenom koeficientom. §51 stanovuje časové podmienky pre uplatnenie odpočítania dane z oneskorene prijatých faktúr. Faktúry s prenosom daňovej povinnosti nárok na odpočet vzniká v období kedy vznikla daňová povinnosť, nie je viazaná na držbu faktúry. Napr. kovový odpad, dodanie nehnuteľnosti, dodanie mobilných telefónov, dodanie stavebných prác, ktoré patria do sekcie F. § 52 stanovuje podmienky pre odpočítanie dane pri dodaní nového dopravného prostriedku, ak auto bolo nakúpené zo zahraničia. § 54 pojednáva o zmene nároku na odpočítanie dane z investičného majetok pri zmene jeho účelu. Právo na odpočet vzniká plnohodnotným platiteľom DPH. Osobám registrovaných podľa §7 alebo 7a tento nárok nevzniká.
V riadkoch 22 a 23 daňového priznania k DPH sa uvádza výška odpočítateľnej dane uplatnenej dodávateľom z tovarov a služieb dodaných v tuzemsku. V riadkoch 24 a 25 daňového priznania k DPH sa uvádza výška odpočítateľnej dane (DPH) zaplatenej správcovi dane v tuzemsku pri dovoze tovaru.
Riadky 26 a 27: Oprava základu dane
Na riadkoch 26 a 27 daňového priznania k DPH sa udávajú údaje z opravných faktúr zo strany dodávateľa teda podnikateľa, ktorý opravný doklad/dobropis vystavuje. Ak vystavuje dobropis, základ dane uvádza so znamienkom (mínus). Na riadku 27 sa uvádza výška dane o koľko sa znižuje oproti pôvodnej faktúre. Ak podnikateľ vystavuje ťarchopis teda navyšuje sumu pôvodnej faktúry tak na riadkoch 26 a 27 daňového priznania k DPH uvádza hodnoty so znamienkom (plus). Ak by podnikateľ dostal dobropis zo zahraničia z iného členského štátu, tak základ dane sa uvádza na riadkoch 15 a 16.
Riadok 28: Oprava odpočítanej dane
Na riadku 28 daňového priznania sa uvádzajú údaje z opravnej faktúry v tom zdaňovacom období, kedy podnikateľ dostal opravný doklad. Ak podnikateľ dostane dobropis od slovenského dodávateľa, tak sa uvádza výška dane z opravnej faktúry so znamienkom (plus). Ak dostane daňový podnikateľ ťarchopis od slovenského dodávateľa, tak hodnotu dane uvádza so znamienkom (mínus). Ak by podnikateľ dostal opravnú faktúru od zahraničného dodávateľa, tak sa údaje uvádzajú aj na riadkoch 26 a 27.
Riadok 29: Odpočitateľná suma dane pred registráciou DPH
Na riadku 29 daňového priznania sa uvádzajú údaje z prijatých faktúr u podnikateľov, ktorí nadobudli tovar alebo službu predtým ako sa stali platiteľmi DPH. Častým dôvodom je obstaranie hnuteľného majetku alebo tovaru, ktorý je použitý na podnikanie.
Riadok 30: Suma tovaru vyvezeného mimo EÚ
Na riadku 30 daňového priznania sa uvádza DPH predaného tovaru osobe z tretích krajín, ktorá má nárok na vrátenie tejto dane. Na základe dokumentu z colného úradu.
Riadky 31 až 34: Daňové povinnosti alebo nadmerné odpočty
Na riadku 31 sa uvádza kladný výsledok – vlastná daňová povinnosť. Na riadku 32 sa uvádza záporný výsledok – nadmerný odpočet. Riadok 33 uvádza sumu nadmerného odpočtu vykázaného za predchádzajúce zdaňovacie obdobie, ktorá sa odpočítava od vlastnej daňovej povinnosti uvedenej v riadku 31. Údaj nesmie byť vyšší ako je údaj v riadku 31.
Riadok 35 a 36: Trojstranné obchody
Riadky 35 a 36 vypĺňa platiteľ dane registrovaný v tuzemsku, ak je prvým odberateľom pri trojstrannom obchode. Údaje o nadobudnutí tovaru prvým odberateľom a o dodaní tovaru druhému odberateľovi sa uvádzajú za zdaňovacie obdobie, v ktorom bol tovar dodaný druhému odberateľovi.
Riadky 37 a 38: Dodatočné daňové priznania
Tieto riadky sa vypĺňajú iba v prípade podania dodatočného daňového priznania, kde sa uvádza rozdiel oproti poslednej známej vlastnej daňovej povinnosti alebo nadmernému odpočtu a dani na úhradu, a to nasledovne:
- v prípade zvýšenia vlastnej daňovej povinnosti sa použije znamienko (+),
- v prípade zníženia vlastnej daňovej povinnosti sa použije znamienko (-),
- v prípade zvýšenia nadmerného odpočtu sa použije znamienko (-),
- v prípade zníženia nadmerného odpočtu sa použije znamienko (+),
- v prípade, že z vlastnej daňovej povinnosti sa prechádza do nadmerného odpočtu, použije sa znamienko (-),
- v prípade, že z nadmerného odpočtu sa prechádza do vlastnej daňovej povinnosti, použije sa znamienko (+).
Ako sa vyvarovať chybám v daňovom priznaní k DPH?
Keďže DPH patrí medzi pomerne často kontrolované, odporúčame dbať na správnosť vykazovanie tejto dane. Na vykonaných kontrolách za rok 2019 má najvyšší podiel chybovosti práve DPH (52,8 %). DPH je daň, ktorá sa z pohľadu daňových únikov javí ako najrizikovejšie.
Mnoho chýb sa dopúšťajú podnikatelia, keď podceňujú administratívnu a preukázateľnosť svojich obchodov pomocou faktúr, dokladom o fyzickej preprave tovaru, zmluvou o dodaní tovaru, dodacím listom, dokladom o prijatí platby za tovar alebo dokladom o platbe za prepravu tovaru.
Najčastejšie chyby v DPH
- číslo faktúry alebo variabilný symbol je nesprávne zadaný z dokladu,
- nesprávne uvedené dátumy vystavenia a dodania,
- ak je doklad z predošlého zdaňovacieho obdobia odovzdaný neskoro – dátum dodania musí byť vyplnený z dokladu, napr. : vystavenie a dodanie 01.04.2020, odpočet 01.05.2020, dodanie = 01.04.2020,
- nesprávne zadaný dodávateľ alebo odberateľ,
- zle uvedené 20% PHM v kontrolnom výkaze v časti B.3 stĺpec 3,
- nesprávne uvedený opravný doklad na riadkoch 26, 27 a 28 daňového priznania a tiež v kontrolnom výkaze v časti C,
- uvádzanie prijatých faktúr do nesprávneho zdaňovacieho obdobia napr. zahraničné faktúry alebo samozdanenia,
- prijatá faktúra neobsahuje všetky zákonné náležitosti podľa DPH, napr.: množstvo a druh tovaru alebo služby.
- Pred každým podaním daňového priznania DPH odporúčame vytlačiť si rozšírenú zostavu a podklady, ktoré je potrebné doklad po doklade prekontrolovať. Odporúčame kontrolovať dodávateľa alebo odberateľa a jeho IČ DPH, sumu DPH, správnu sadzbu, dátum dodania, číslo dokladu a správne zaradenie do daňového priznania.
POMÔCKA PRE ÚČTOVNÍKOV: Kniha CHYBY ÚČTOVNÍCTVA V PRAXI MALÝCH FIRIEM
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.