Takmer každý kto začína podnikať alebo už podniká stojí pred otázkou potreby auta. Ak podnikáte v akejkoľvek oblasti určite budete potrebovať auto na prepravovanie sa za klientmi, na úrady, banky, vozenie tovaru, či materiálu. Často dostávame otázky ako najvýhodnejšie obstarať auto a čo najefektívnejšie využiť náklady na jeho prevádzkovanie. Všetci čo prevádzkujeme automobil vieme, že sú s ním spojené mnohé náklady a poplatky, a preto je dobré si dôkladne zvážiť túto investíciu.
Kúpiť nové alebo jazdené auto?
Samozrejme nie je možné jednoznačné odpovedať pretože každý z nás je v inej situácii a každý z nás potrebuje auto na iný účel. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že ak obstaráme nové auto oplatí sa prihlásiť na firmu, teda zaradiť ho do obchodného majetku firmy. Ak však uvažujeme nad jazdeným autom v pomerne nízkej obstarávacej cene, tak odporúčame uvažovať nad nezaradením do obchodného majetku (teda mať ho v osobnom užívaní) a uplatňovať si cestovné náhrady. Vždy si treba jednotlivé varianty prepočítať. Ďalej v článku uvažujme však o obstaraní nového motorového vozidla.
Ktoré výdavky súvisia s automobilom?
- Obstaranie
- Spotrebované pohonné látky
- Povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie
- Opravy a údržba
- Technické zhodnotenie
- Odpisy
- Daň z motorových vozidiel
- Nájomné
- Úrok, administratívne poplatky pri lízingu
- Diaľničné poplatky, parkovné, umývanie atď.
Aké sú spôsoby obstarania nového auta?
Kúpa
Ak kúpime nové vozidlo a zaradíme ho do obchodného majetku budeme vozidlo rovnomerne odpisovať 4 roky. Nie je možné uplatniť sumu auta jednorazovo do nákladov. Možnosť zrýchleného odpisovania automobilu už nie je možná. Ak nie sme platcovia DPH, tak odpisujeme celkovú cenu. Ak sme platcovia DPH, tak odpisuje sumu auta bez DPH a celkovú sumu DPH vykážeme na vstupe v daňovom priznaní k DPH. Uhradiť kúpu auta je najvhodnejšie cez firemný účet prevodom. Od kúpi auta všetky náklady spojené s jeho prevádzkou môžete uplatňovať ako daňový výdavok.
Lízing
Lízing je často používaná forma obstarania auta. Treba si uvedomiť, že až po splatení lízingu je auto zaradené do obchodného majetku firmy. K lízingovej zmluve dostanete aj splátkový kalendár, kde musia byť platby rozdelené na čiastky. Lízingovú splátku tvorí istina (splátka auta), úrok, povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie. Počas doby lízingu musí byť auto havarijne poistené. Na začiatku sa platí zvýšená splátka, akontácia a následne sa pokračuje podľa splátkového kalendára. Táto forma obstarania je vhodná ak nemáte celú výšku ceny auta, ale mesačne dokážete vytvoriť na splátky. Po splatení auto bude vaším majetkom. Administratívne poplatky so spracovaním lízingovej zmluvy sú súčasťou istiny. Pozor si treba dať pri účtovaní. Aj keď platba zostáva rovnaká počas celej doby splácania mení sa pomer istiny, úroku a poistenia. Auto odpisujeme rovnomerne 4 roky.
Prenájom
Ak máte auto prenajaté na základe zmluvy, nebude zaradené do obchodného majetku firmy. Prenájom auta je väčšinou finančne náročnejší ako jeho samotná prevádzka, ale využíva sa na 1-2 dňové pracovné cesty, kedy nepotrebujeme auto vo firme stále. Mnohé firmy využívajú možnosť prenájmu na rôzne obchodné stretnutia. Do daňových výdavkov zaradíte faktúru za nájomné, PHM, parkovné, diaľničné poplatky a prípadne aj opravy a údržbu ak je to dohodnuté v zmluve. Povinné a havarijné poistenie je daňovým výdavkom pre prenajímateľa, ale ak je to dohodnuté v zmluve môže vám tieto náklady zahrnúť do nájmu. Auto nemôžeme odpisovať.
Ak uvažujete nad autom, dôkladne zvažujte na čo ho budete využívať a ako často ho budete potrebovať. V ďalšom článku sa budeme venovať uplatňovaniu pohonných látok do daňových výdavkov pri prevádzke automobilu.
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.
Jeden komentár k “Ako najvýhodnejšie kúpiť auto?”