Mnoho podnikateľov podniká formou jednoosobových s.r.o. a práve teraz sa blíži obdobie roku kedy mnoho konateľov svojich spoločností bude hodnotiť rok 2020. Celoročná podnikateľská činnosť bude výsledkom hospodárenia spoločnosti. Ak vás prekvapí vysoká daňová povinnosť alebo už teraz ju očakávate, tak je na mieste sa zamyslieť ako ju optimalizovať. Cieľom optimalizácie je maximálne využiť uplatnenie daňových výdavkov a tým minimalizovať daň spoločnosti. O optimalizácii dane z príjmov pre živnostníkov sme písali článok – Daňová optimalizácia živnostníkov 2020.
„Uplatnili sme v rámci svojho podnikania všetky náklady? Využili ste všetky dostupné nástroje optimalizácie dani z príjmov?“
Aktuálne nástroje daňovej optimalizácie pre konateľov
Náklady v podnikaní
Podnikateľ si môže uplatniť v nákladoch všetko, čo mu zabezpečuje dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Bežné náklady každého podnikateľa sú mobilné telefóny, počítače, telekomunikačné služby, nájom kancelárie alebo iných priestorov, reklamné služby alebo účtovné služby. Sú však aj náklady, ktoré sú špecifické a závisia od odvetvia konkrétneho podnikania. Pri riešení nákladov v podnikaní si treba položiť otázku, či si aj uplatňujete všetky náklady v účtovníctve, ktoré vynakladáte na dosiahnutie zisku? Môžu to byť napr.: pracovné cesty, diéty, pracovné odevy, firemné reklamné predmety do 17 €/kus (napr. víno pre obchodného partnera).
Ak konateľ spoločnosti využíva akýkoľvek majetok ako firemný mobil, notebook alebo automobil aj na súkromné účely mal uplatňovať všetky súvisiace náklady s jeho používaním pomerne. Zákon o dani z príjmov umožňuje využiť tzv. paušalizáciu s uplatnením pomeru 80/20 % bez ohľadu na skutočnosť v akom pomere využíva tento majetok reálne alebo uplatniť skutočné uplatnenie pomeru na základe prepočtu napr: 50/50 % alebo 90/10 %. Podnikateľ by si mal zvážiť, ktorý spôsob uplatnenia vychádza daňovo výhodnejšie.
Výška sadzby dane podľa obratu
Za zdaňovacie obdobie roku 2020 bude výšku sadzby dane ovplyvňovať výška tržieb. Ak spoločnosť dosiahne tržby do 100 000 €, tak bude zdaňovať svoje zisky 15 % sadzbou. Spoločnosti s tržbami nad 100 000 € budú zdaňovať zisky pôvodnou sadzbou 21 %. Nižšia sadzba dane môže u mnoho malých spoločností znamenať úhradu nižšej dane ako v predchádzajúcich rokoch. Ak podnikateľ v roku 2019 zo zisku 10 000 € uhradil daň vo výške 2 100 € tak za rok 2020 to bude 1 500 €. S odsledovaním si výšky svojich priebežných tržieb odporúčame obrátiť sa na svojho účtovníka. Zmien v roku 2020 je viac, a preto odporúčame prečítať si aj 7 najdôležitejších zmien v zákone o dani z príjmov.
Rozdelenie podnikateľského subjektu na dva
Touto otázkou má zmysel sa zaoberať ak to dovoľuje vaše odvetvie podnikania a výška tržieb. Ak by ste rozdelením dosiahli zníženie sadzby dane u oboch spoločností je potrebné si zvážiť úsporu na dani s navýšením nákladov pri prevádzke ďalšej spoločnosti.
Uplatnenie daňovej straty minulých rokov
Ak mala vaša spoločnosť v rokoch medzi 2016 až 2020 stratu, môžete si túto stratu uplatniť počas nasledujúcich 4 rokov, ale len do výšky 50 % základu dane. Stratu je možné uplatňovať v rovnomernej výške, a teda ročne štvrtinu. Dôležité je aby konateľ vedel, že daňová strata sa nerovná s účtovnou stratou, ktorú firma vykazovala v minulosti. Daňová strata je vyčíslená priamo v daňovom priznaní na konkrétnych riadkoch. Situáciu a možnosti odporúčame konzultovať s účtovníkom. Ak je spoločnosť považovaná za ,,mikrodaňovníka,, tak bude môcť daňovú stratu uplatniť do výšky základu dane lubovoľne.
Služby uplatnené v nákladoch len po ich úrade
Na výslednú výšku daňovej povinnosti spoločnosti môže mať veľký vplyv aj suma neuhradených faktúr do dňa 31.12.2020 teda ku dňu zostavenia účtovnej závierky.
Nasledovné služby vstupujú do nákladov len po ich úrade :
- nájomné nehnuteľností,
- nájom hnuteľných vecí,
- služby na marketingové prieskumy,
- poradenské a právne služby,
- provízie za sprostredkovanie,
- iné
Inventúra
Podľa pravidiel účtovníctva majú spoločnosti povinnosť vykonať inventúru majetku ku dňu zostavenia účtovnej závierky a to zvyčajne 31.12.2020. Majetkom sa rozumie aj tovar a materiál na skladoch alebo v predajniach. Hodnota tovaru alebo materiálu v inventúre sa neuplatňuje do nákladov. Čím vyššia bude hodnota tovaru na skladoch, tým vyššia suma sa bude odpočítavať od nákladov na konci roka. Samozrejme účtovanie skladovej evidencie má svoje špecifiká.
Inventúra má obsahovať:
- obchodné meno,
- deň začatia inventúry,
- stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny,
- miesto uloženia majetku,
- meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby,
- poznámky.
Odpisy dlhodobého hmotného majetku
Odpisovanie je rozloženie nákladov na 2 a viac rokov obstarávacej ceny majetku. Môže sa jednať o hmotný alebo nehmotný majetok za určitých podmienok. Ak podnikateľ kúpi motorové vozidlo alebo nejaké zariadenie počas roka, odpisy si môže uplatniť len za alikvótne odbobie. Správne načasovanie kúpy auta alebo stroja na začiatku roka môže v danom roku znamenať celoročný odpis. V prípade nízkej výšky zisku alebo straty je možné odpisovanie prerušiť a náklady si uplatniť až v období kedy to bude výhodnejšie alebo keď bude zisk firmy vyšší. V tejto veci odporúčame kontaktovať svojho účtovníka, aby vám podal prehľad o odpisovaní majetku.
Odpis starých neuhradených faktúr
Často sa stáva, že podnikateľovi neuhradia všetky jeho vystavené faktúry za dodané tovary alebo služby. V tom prípade má podnikateľ možnosť uplatňovať si odpis (opravnú položku) k faktúre. Odpis faktúr znamená, že ak ste v minulosti neuhradené faktúry zdanili pri ich odpise môže si dať do nákladov.
Výber formy odmeny konateľa a zamestnanca
Majiteľ alebo konateľ spoločnosti môže a nemusí mať pracovnú zmluvu alebo nejaký obdobný pracovný vzťah s vlastnou firmou, pričom v niektorých prípadoch to môže byť výhodné. Okrem pracovnej zmluvy a dohody môže konateľ poberať aj odmenu za svoj výkon funkcie konateľa. Spôsobov je viacero.
Ak sa spoločník (konateľ) rozhodne vo svojej spoločnosti uzatvoriť trvalý pracovný pomer (t. j. bude odmeňovaný na základe uzatvorenej pracovnej zmluvy) bude podliehať rovnakému odvodovému zaťaženiu ako bežný zamestnanec. Ak ale pôjde o konateľa, ktorý má najmenej 50 % účasť na majetku spoločnosti, zamestnávateľ za neho neplatí garančné poistenie a úrazové poistenie. Jeho príjem bude zdaňovaný preddavkovou sadzbou dane 19 % po uplatnení nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka.
Optimálnym riešením z hľadiska platenia daní a odvodov v tomto prípade je, ak spoločník (konateľ) vo svojej vlastnej spoločnosti bude odmeňovaný za výkon funkcie konateľa. V takom prípade neplatia všeobecné pravidlá zákonníka práce. Pri správnej výške odmeny konateľa je možné si uplatniť aj nezdaniteľnú čiastku a daňový bonus.
Máte vysokú daňovú povinnosť?
V každej spoločnosti je potrebné posudzovať situáciu individuálne a zvážiť jednotlivé možnosti zníženia daňovej povinnosti. Neexistuje jedno riešenie, ktoré by bolo možné aplikovať plošne u každého. Preto odporúčame včas skonzultovať situáciu a hľadať možnosti daňovej optimalizácie. Každý rok môže byť v podnikaní iný, a preto je vhodné reagovať na legislatívne zmeny a situáciu v podnikaní. Nenechávajte si riešenie účtovníctva a podanie daňového priznania na poslednú chvíľu. Dôležité je pozerať sa na problematiku vykazovania a zdaňovania komplexne. Myslite aj na budúcnosť a v prípade, že máte v pláne požiadať napr. banku o financovanie rekonštrukcie alebo kúpy nehnuteľnosti nemusí byť vyššia daňová povinnosť na škodu, práve naopak môže vám v dôležitej situácii pomôcť.
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.
2 komentáre k “Daňová optimalizácia pre konateľov s.r.o.”
Dobrý deň, jedna z možností je aj charitatívna reklama ;-). Viac na kompostuj.me
Dobrý deň,
ďakujeme za doplnenie.
Ing. Matej Sedliak