O automobiloch a uplatňovaní súvisiacich daňových výdavkov sa už napísalo mnoho článkov. Mnohí sa už bežne stretávame na cestách s hybridnými alebo plne elektrickými autami. Niektorí z nás ho už možno aj vlastnia a používajú. Tento článok bude pre majiteľov a záujemcov o využívanie elektromobilu na podnikanie.
“Novela zákona priniesla od 1.1.2020 zaujímavú zmenu pri daňovom odpisovaní elektrických a hybridných vozidiel.“
U mnohých podnikateľov práve auto predstavuje jeden z najväčších nákladov, a teda je správne sa zamyslieť na tým, aké vozidlo kúpiť. Auto sa štandardne odpisuje v 1. odpisovej skupine, a to 4 roky. Od roku 2020 pribudla odpisová skupina 0, kde sa odpisujú práve elektrické a hybridné vozidlá s dobou odpisovania 2 roky. Takéto vozidlo je možné po novom odpisovať aj za zdaňovacie obdobie roku 2019. Začínajúci podnikatelia si mylne myslia, že ak si v decembri kúpim vozidlo za 20 000 Eur tak si výrazne znížim daňovú povinnosť. Realita je však iná. V tomto prípade pôjde podnikateľovi reálne v roku kúpy len 1/4 z ceny vozidla a navyše alikvónte podľa počtu mesiacov uplatňovania v danom roku čo predstavuje 417 Eur. Navyše sa za automobil v podnikaní podáva daňové priznanie k dani z motorových vozidiel.
Ako je to s uplatňovaním daňových výdavkov na elektrické vozidlo?
Z pohľadu účtovníka musíme vychádzať z technického preukazu, kde sa uvádza spotreba vozidla. Zvyčajne sa uvádza priemerná spotreba benzínu alebo nafty na 100 kilometrov. Ak si obstaráme elektrické alebo hybridné vozidlo tak sa v technickom preukaze bude uvádzať výkon v kWh, ktorý potrebuje auto na prejdenie 100 kilometrov. Keďže sa elektromobil netankuje, je potrebné ho nabíjať. Nabíjanie môže momentálne prebiehať v nabíjacích staniciach alebo doma zo zásuvky. Keďže slovenská legislatíva ešte nestanovuje nutnosť samostatných hodín na meranie spotreby ani špeciálnu sadzbu pre nabíjanie vozidla, tak sa spotreba počíta k energiám domácnosti. Pri nabití vozidla na nabíjacej stanici dostane podnikateľ blok o úhrade, ale pri nabíjaní doma v garáži je potrebné spotrebu energie rozpočítať z faktúry za elektrickú energiu.
Ako preukázať spotrebu elektrickej energie?
Ak sa podnikateľ rozhodne preukazovať spotrebu elektrickej energie vlastným meraním a prepočtom vďaka technickému preukazu mal by viesť knihu jázd. Spôsob prepočtu a jeho vysvetlenie by malo byť uvedené v internej smernici. Jednoduchším spôsobom je využitie zabudovaného merača elektrickej energie vo vozidle.
Výhodou elektromobilu kategórie L, M a N využívaného na podnikanie, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina je nulová ročná sadzba dane. Z pohľadu podnikania tak môžete ušetriť aj na dani z motorových vozidiel ročne desiatky až stovky eur.
Zaujímavosťou je aj možnosť využitia štátnej dotácie kúpu elektromobilu, ktorú poskytuje Ministerstvo dopravy, a to 25 % z obstarávacej ceny vozidla. Podmienkou však bude prevádzkovanie vozidla minimálne 4 roky. Cena elektromobilov je zatiaľ vyššia ako bežných benzínových alebo naftových vozidiel čo by mal elektromobil kompenzovať nízkymi prevádzkovými nákladmi. Zvážiť si však treba možnosti nabíjania na cestách, kde potrebujete vozidlo používať.
Využívate elektromobil v podnikaní? Ak ste si nový automobil obstarali formou lízingu, prečitajte si článok o správnom účtovnom postupe.
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.
4 komentáre k “Daňové výdavky elektromobilov”
Chcela by som porosit o radu, a ko spravne zaradit nabijacku na hybridne vozidlo?
Zlepsuje vlastnosti vozidla, nakolko sa moze na naj nabit za 1hodinu.
Je to novy majetok, alebo TZ?
Dobrý deň,
podľa môjho názoru nabíjačku môžete dať priamo do spotreby účet 501.
S pozdravom
Mgr. Gábor Hulitka
Dobry den, chcel by som Vas poprosit o radu, ako uctovat naklady za nabijanie, ak sa 100% elektroauto (Dacia Spring) bude nabijat cez zasuvku v dome konatela, pricom dom je 100% elektricky samostatny a nie je pripojeny na distributora elektriny (tzv. OFFGRID). Auto bude jazdit jazdy, pri ktorych nebude vyuzivat ziadne verejne nabijacie body. Podotykam, ze offgrid solarny system je extremne nakladny (viac ako 50.000 eur), bez vyuzitia dotacie a ekonomicka navratnost takehoto systemu, je prakticky nedosiahnutelna. Realna cena takejto energie je teda vyrazne vyssia ako bezne tarify distributorov el. energie.