Začiatkom roka podnikateľov čaká mnoho povinností a jednou z nich je podanie daňového priznania. U mnohých podnikateľov to nie je zrovna obľúbená činnosť pretože vyžaduje spracovanie účtovníctva, vykonanie inventarizácie a na koniec aj zaplatenie dane. Ale všetko po poriadku si objasníme, aby sme zvládli podanie daňového priznania bez stresu.
Podnikatelia a živnostníci, nebojme sa daňového priznania! Vďaka včasnej informovanosti dokážeme zvládnuť všetky legislatívne povinnosti včas.
Termín podania daňového priznania
Tak ako zvyčajne a tento rok platí, že podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb musíme stihnúť do 31.3.2016. Podávame daňové priznanie za rok 2015 a ak nám vznikne daňová povinnosť, tak do tohto dátumu je potrebné daň aj uhradiť. Netreba si pliesť kalendárny rok a hospodársky rok. Fyzické osoby a teda aj živnostníci musia účtovať v kalendárnom roku, a teda podať povinne daňové priznanie do konca marca. Ak viete, že nedokážete stihnúť podať daňové priznanie včas, existuje možnosť oznámenia daňovému úradu o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania, a to maximálne o 3 mesiace. Pozor toto oznámenie musíte poslať najneskôr 15 dní pred koncom marca.
Ktorý živnostník má povinnosť podať daňové priznanie ?
Možno ste si mysleli, že každý musí podať daňové priznanie, ale nie je to tak. Ak ste podnikali, ale nedosiahli ste príjem vyšší ako 1 901,67 €, nevzniká vám povinnosť podať daňové priznanie. Pozor! To neznamená, že ak ste dosiahli stratu, tak nemusíte podať daňové priznanie, práve naopak v prípade straty ho podať musíte.
Aké sú povinnosti živnostníka pred vykonaním účtovnej závierky ?
Ak sa aspoň trochu rozumiete účtovníctvu, tak vykonanie účtovnej závierky by nemalo byť problém. Ak si na to netrúfate, poraďte sa s účtovníkom alebo to zverte celé do rúk externého účtovníka. Rozhodli sme sa, že to vykonáme svojpomocne. Čo budeme potrebovať?
1. Spracovanú účtovnú agendu, či už jednoduché účtovníctvo, daňovú evidenciu alebo paušálne výdavky. Zväčša odporúčame viesť účtovníctvo, ktoré poskytuje mnohé informácie aj pre živnostníka.
2. Vytlačenie účtovných kníh (peňažný denník, kniha pohľadávok, kniha záväzkov, pomocné knihy).
3. Inventarizácia finančných prostriedkov k 31.12.2015, inventarizácia stavu zásob, tovaru, ale inventarizácia pohľadávok a záväzkov. Jedná sa o porovnanie skutočného stavu s účtovníctvom.
4. Zaúčtovanie prípadných rozdielov zistených pri inventarizácii.
5. Vytvorenie daňového priznania a účtovnej závierky, ktorá pozostáva z výkazu o príjmoch a výdavkoch a výkazu o majetku a záväzkoch. Tie sú výsledkom predchádzajúcich krokov.
6. Nezabudnite uvádzať aj údaje z predchádzajúceho účtovného obdobia z účtovnej závierky, aby bola zachovaná bilančná kontinuita.
7. Podanie daňového priznania aj s prílohami, odvedenie dane.
8. Archivácia účtovnej agendy, a to 10 rokov účtovné závierky a 5 rokov doklady.
Ako podať daňové priznanie?
Sú dve možnosti, a to buď fyzicky v tlačenej podobe na príslušný daňový úrad alebo elektronicky, ak takúto komunikáciu máte dohodnutú s daňovým úradom. Platcovia DPH ju majú povinne elektronicky. Odporúčame všetkým komunikovať elektronicky. Je to jednoduchšie, efektívnejšie a nemusíte si vystáť rad na daňovom úrade.
Spolu pre Vás tvoríme články na zaujímavé témy z oblasti účtovníctva, daní a miezd. Našou snahou je informovať Vás o novinkách, ktoré dopĺňame o naše poznatky a skúsenosti z praxe. Radi Vám pomôžeme a poradíme.